Javnost u BiH i van nje je upoznata s time kako je Ministar obrane BiH Zukan Helez zabranio prelet vojnog aviona i helikoptera iz Srbije na dan RS 09.01.2025.godine obrazlažući svoju Odluku time kako je očito da se time želi obilježiti neustavni dan RS.

On navodi kako ovaj prelet helikoptera Srbije i posjeta delegacije Ministarstva odbrane Srbije nedvojbeno upućuje na zaključak kako je namjera prisustva događajima vezanim za obilježavanje 9. siječnja , kojeg je 2015. i 2019. godine Ustavni sud Bosne i Hercegovine svojim odlukama proglasio neustavnim danom RS očito kršenje odluka Ustavnog suda BiH koji je taj dan proglasio neustavnim.

Naglasio je također kako je nedopustivo nepoštivanje odluka Ustavnog suda u bilo kojoj demokratskoj državi.
„Nepoštivanje odluka Ustavnog suda u svim demokratskim državama predstavlja podrivanje vladavine prava, a osim toga u Bosni i Hercegovini i potencijalno činjenje kaznenog djela.“

Hrvatima iz BIH uskraćeno pravo biranja svog legitimnog člana Predsjedništva BiH

Svima je poznato kako u BiH postoji Predsjedništvo BiH kojeg bi po sadašnjem Ustavu BiH trebali činiti predstavnici sva 3/tri konstitutivna naroda, Muslimana ili Bošnjaka kako im drago ,Srba i Hrvata, premda je Hrvatima iz BiH u više navrata nakaradnim Izbornim zakonom ili izbornim inžinjeringom uskraćeno pravo kao konstitutivnom narodu jednakopravnom na papiru s druga dva naroda biranje svog predstavnika te je na mjesto koje po Ustavu BiH pripada Hrvatima izabran izrod, parazit, štetočina, ateist,“zlatni ljiljan“,prevara, nitko i ništa Željko(Sejdo)Komšić u više navrata koji više djeluje protiv Hrvata u BiH i van nje nego li neki osvjedočeni islamski fundamentalist u što smo se svi mogli uvjeriti od njegovog prvog mandata na tu poziciju.

Tko u stvari krši i ne poštuje Odluke Ustavnog suda u BiH?

I upravo sada kad smo došli do „nepoštivanja odluka Ustavnog suda u BiH“kako to navodi ministar Helez kao i svi muslimansko-bošnjački politički predstavnici u BiH bilo da oni obnašaju vlast u BiH ili ne oni BiH svojataju kako im odgovora ne birajući pri tome sredstva kojima de facto i de iure zapravo oni krše Ustav BiH i sve zakone koji vrijede u toj državi.

Ta nemali broj puta su njihovi politički predstavnici počev od Bakira Izetbegovića, Denisa Bećirevića, Zlatka Lagumdžije,Nermina Nikšića, Elmedina Konakovića, Šefika Džaferovića, Bisera Turković, prozvanog Željka Komšića pa sada Zukana Heleza , te mnogih, mnogih drugih, kršili odredbe Ustava BiH kada su na najvišim inozemnim susretima i konferencijama u svim susretima s najvišim inozemnim predstavnicima svojatali BIH kao svoju napadajući Hrvate i Srbe kao i njihove političke predstavnike, označavajući ih kao jedine krivce za rušenje BiH, ometanje BiH ka europskom putu a da se pri tome nisu konzultirali po Ustavu BiH i svim zakonima koji vrijede za određena Ministarstva u BiH,(Ministarstvo obrane, Ministarstvo inozemnih poslova ,ili pak zakon o Predsjedništvo BiH ili bilo koji drugi zakon), gdje su morali na inozemnom planu isključivo nastupati s Odlukama koje su produkt dogovora u tim ministarstvima ili pak u Predsjedništvu BiH ,a svi znamo kako su sva Ministarstva pri Vijeću ministara BiH ustrojena tako da svaki Ministar mora imati dva zamjenika koji moraju biti iz reda druga dva naroda.

Takvih dogovora u barem 99,99% slučajeva nije bilo i muslimansko-bošnjački predstavnici nisu nikoga pitali niti tražili suglasnost za donošenje krupnih odluka, ili davanje bilo kakvih izjava na domaćem ili inozemnom planu čime su nanijeli nesagledivu štetu pripadnicima druga dva naroda u BiH ali i ugledu BiH u inozemstvu.

Ovdje treba biti pošten i reći kako ni najviši politički predstavnici srpskog naroda nisu poštivali dogovor u Predsjedništvu BiH i drugim ministarstvima kada su njihovi predstavnici nastupali na domaćem i inozemnom planu ali nikada u takvoj krajnosti kao muslimansko-bošnjački predstavnici.

Hrvatski politički predstavnici u BiH su uvijek“balansirali“između dvije strane u BiH

Što se tiče hrvatskih predstavnika u najvišim organima vlasti u BiH svi njihovi predstavnici su balansirali između muslimansko-bošnjačke i srpske strane kako se ne bi do kraja“zamjerili“ ili jednima ili drugima vodeći pri tome ponajviše računa kako se ne bi zamjerili visokim međunarodnim predstavnicima, uz napomenu kako hrvatski predstavnici odavno nisu imali prilike djelovati preko Predsjedništva BiH jer u njemu nisu imali svog predstavnika jer ga je neustavno i protuzakonito uzurpirao Željko(Sejdo)Komšić u više navrata što se nikako nije smjelo dogoditi da je kojim slučajem HDZ BiH kao vodeća hrvatska stranka iz BiH bila dosljedna i principijelna.

Slijedeći prethodne stavke ovdje ćemo pokušati obrazložiti protuustavno i protuzakonito djelovanje ministra obrane BiH Zukana Heleza kada je jednostranom odlukom bez suglasnosti Predsjedništva BiH i suglasnosti sa svoja dva zamjenika iz reda druga dva konstitutivna naroda u Ministarstvu obrane BiH zabranio prelet helikoptera i zrakoplova Srbije na dan RS 09.01.2025.godine.

Što kažu Ustav BiH i Zakoni u mnogim ministarstvima BiH?

Prema Ustavu Bosne i Hercegovine i zakonodavnom okviru, svi ključni procesi i odluke u Ministarstvu obrane BiH, koje utječu na državne interese ili se odnose na osjetljiva pitanja, obično zahtijevaju kolektivno odlučivanje, uključujući suglasnost ministra i njegovih zamjenika. Ministar obrane BiH ne može samostalno donositi ovakve odluke bez konzultacija i suglasnosti oba zamjenika. To je ključan princip u BiH kako bi se osiguralo ravnotežno donošenje odluka među konstitutivnim narodima.
Konkretnije, zabrana preleta zrakoplova druge države predstavlja važnu diplomatsku i sigurnosnu odluku koja bi se morala uskladiti sa Zakonom o obrani BiH i međunarodnim standardima. Odluke ovog tipa trebale bi se donositi u suradnji s Predsjedništvom BiH, koje prema Ustavu ima najvišu ovlast nad vanjskom i sigurnosnom politikom.

Kontekst Dana RS i političkih tenzija

Donošenje odluke o zabrani preleta 9. siječnja, Dana Republike Srpske, može dodatno pogoršati postojeće političke tenzije. Zbog osjetljivosti datuma i političkog značaja, ovakva odluka bi zahtijevala široku političku i pravnu podršku, uključujući prethodnu konzultaciju s Predsjedništvom BiH, zamjenicima ministra obrane te međunarodnim partnerima.
Ako ministar postupi jednostrano, to može izazvati pravne posljedice i političke sukobe te biti proglašeno ništavnim, jer bi kršilo zakonski propisanu proceduru donošenja odluka.

NAPOMENA:Ovakvo obrazloženje nije nečije jednostrano obrazloženje već je utemeljeno u Ustavu BiH i Zakonu o obrani BiH.

Vlado Marušić/Braniteljski portal.ba